Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

torsdag 11 juni 2009

Jesper Juul om sömn

Vad tycker ni om Jesper Juul? Som förälder i dag kan man knappt undgå att höra talas om honom. Han är väl för dagens föräldrar var Anna Wahlgren var på 1980-talet (även om en del håller fast vid hennes förlegade metoder fortfarande). Jag brukar försöka ta mig igenom hans avdelning i Vi föräldrar för jag gillar hans tankar, men den är så tråkigt skriven. I alla fall så läste jag i går ut hans bok Ditt kompetenta barn. Vet ni vad, den var lika tråkigt skriven den:-) Men så klart läsvärd och intressant än då.

Hur ser då Jesper Juul på det här med sömn? Han ger exemplet med Jacob tre år som inte vill sova middag vilket hans pappa vill att han ska göra. Barn är väldigt bra att veta vad det vill men mindre bra på att veta vad de behöver. Kanske är det så att pappan uppfattar sitt föräldraransvar vilket innebär att han vet vad Jacob behöver, och vill lära Jacob vad som är bäst för honom och därmed få honom att sova? Enligt Juul så är sömn ett personligt biologiskt behov som pappan bara kan ha en utomståendes åsikt om. Vad blir konsekvenserna av att pappan tar ansvar för Jacobs sömnbehov (och ser till att han sover när han ska, eller rättare sagt när pappan vill att han ska sova)?

För det första skriver Juul, kommer hans sömnbehov att bli utifrån styrt vilket kan vara skönt för föräldrarna så länge han är liten. Vid en tidpunkt vid puberteten kommer dock föräldrarna bli irriterade på honom och tala om för honom att han "minsann är gammal nog att veta bäst själv..." Jacob kommer då att regera med vrede och förvirring. Han har använt tretton år av sitt liv till lära sig sova då hans föräldrar tyckte han behövde det, dvs han har ansträngt sig för att samarbeta och bli "riktig". När de äntligen lyckats talar de om för honom att han är "fel".

För det andra kommer föräldrarna att uppleva ett ökande antal konflikter med sin son allteftersom han blir större. Han kommer att börja tjata om att få vara uppe längre. I många familjer blir det ännu värre och det utvecklas till den daglig kamp varje gång det är läggdags. Konflikterna är ansträngande för båda parter men kanske värst för Jacob. De ger Jacob budskapet att han är till besvär när han är trogen mot sig själv och han lär sig principen att för att bli älskad måste man svika sig själv.

Några av barnets motdrag mot denna princip är att de blir trotsiga och om det utvecklar sig till ett personlighetsdrag slutar det med att de tar avstånd från både andras krav och sina egna behov. TROTS ÄR INTE EN MEDFÖDD ATTITYD, DET ÄR EN ÖVERLEVNADSSTRATEGI SOM BARN UTVECKLAR DÅ DERAS SJÄLVKÄNSLA ÄR I FARA INOM FAMILJEN.

Men vad är alternativen? Tänk om Jacob blir gnällig och besvärlig senare under eftermiddagen eftersom han inte har sovit. Enligt Juul måste föräldrarna ta besväret som är förknippat med att ha ett besvärligt barn omkring sig. Ansträngningen är nämligen betydligt mindre och mindre destruktiv för både barn och föräldrar än vad eviga konflikter innebär. Om de hade gjort så från början hade de redan i ett och ett och ett halvt-årsåldern fått uppleva det privilegium det innebär att Jacob på eget initiativ meddelar när han vill sova. De flesta dagar kommer han få sitt sömnbehov täckt och andra dagar kommer han sova för lite, precis som hans föräldrar. Men det viktigaste är att han kommer vara fullt upptagen med att utveckla sin självkänsla och sitt egenansvar, och han kommer som vuxen att kunna bilda familj utifrån en värdefull erfarenhet, nämligen att;

andra människors personliga behov är inte till för att störa mig, och det är inte fel på mig för att jag har andra behov än vad de andra föreställer sig. Man får lov att uttrycka sina behov och man får göra fel då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar