Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

onsdagen den 27:e januari 2010

Är jag normal, mamma?

Är jag normal mamma? Att se, förstå och möta en flicka med ADD. Betyg: 3 av 5!

Mika är en flicka med svårigheter som inte syns. I början av hennes liv märker ingen svårigheterna, men ju äldre Mika blir desto tydligare blir hennes funktionshinder. När Mika är knappt tolv år får hon diagnosen ADD (ADHD utan hyperaktivitet är ett annat namn för samma sak). Då har hon och hennes familj kämpat mot utanförskap, ifrågasättande och mobbning av henne under fem års tid.

Är jag normal mamma är Malene Larssens berättelse om kampen för sin dotter. Dottern som aldrig kan komma iväg på morgnarna, dottern som har svårt att lära sig cykla, knyta skorna, skaffa kompisar och borsta tänderna. Dottern som blir mobbad i skolan och mamman som inte vet vad hon ska göra. Varför är inte hennes barn som andra? Är dottern bara lite sen i utvecklingen, började mamman jobba för tidigt eller curlar hon för mycket? Första delen av boken är en väldigt gripande berättelse där man får inblick i hur vardagen fungerar, eller rättare sagt inte fungerar. Sedan kommer diagnosen, och andra delen innehåller tips på hur man kan hjälpa och underlätta för någon med ADD. Återigen är det en bok som är svår att betygsätta eftersom jag gillar den första delen men inte den andra. Man får till exempel tips på belöningssytem utan att det med ett ord nämns att det är KBT (kognitiv beteendeterapi). Psykologi finns det inte någonting av i boken och det saknar jag. Samtidigt är den nog ett måste för alla som jobbar med barn och ungdomar. Med människor. Nu jobbar jag inte i skolans värld men inbillar mig ändå att ADD, alltså ADHD utan hyperaktivitet är relativt okänt. Samtidigt som det finns många, flickor, som har dessa problem. Boken är väldigt lättläst så det finns egentligen ingen ursäkt att inte läsa den och öka sin kunskap och förståelse för personer med ADD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar