Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

torsdag 28 januari 2010

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva


Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Betyg: 5 av 5!

Det gör för ont. Ibland. Ibland är det bara outhärdligt. Denna vardag. Denna tristess. Detta fula liv. Det banala. Det dumma. Allt som ni inte förstår. Förlåt. Det var onödigt. Förlåt.

Ann Heberlein lider sedan tjugoårsåldern av den psykiska sjukdomen bipolär typ 2 som tidigare kallades manodepressivitet. Hon är doktor i teologi och har även skrivit en annan uppmärksammad bok, Det var inte mitt fel; om konsten att ta ansvar. Den har jag ännu inte läst trots att jag flera gånger tänkt göra det. Har sett och läst flera intervjuer med henne och tänkt att hon är en sån intressant kvinna, intelligent och klok.

Jag sträckläste boken och insåg redan efter några sidor att det var ett misstag att låna den på bibblan. Det finns nämligen så mycket att stryka under. Så mycket klokhet, sida upp och sida ner. Iakttagelser om världen, moderskapet, barnen, kärleken, människan... Skulle vilja citera något stycke ur boken men vet inte vad jag ska välja. Ni får helt enkelt ta och läsa den! Boken är precis som Ann verkar vara, rak och ärlig.

4 kommentarer:

  1. Det var snabbt - var det inte flera framför dig i kön? Jag har skickat in beställning av boken idag faktiskt. Kul att läsa en så entusiastisk recension av den! Tänkte ta med "Den onda viljan" i beställningen - skulle kanske ha läst ditt inlägg innan :)

    SvaraRadera
  2. Jag har också tänkt läsa den boken, och jag tolkar det som att det är bättre att låna den än att köpa den :)
    /M. (nytt nick)

    SvaraRadera
  3. Javisst var den underbar!!! Jag älskade den!

    Dra vagn när det snöat så... det förstår jag var en pärs! Då fick du ett rejält träningspass!!!

    SvaraRadera
  4. Vicky: jo jag är förvånad att jag fick den så snabbt, var ju tre innan. Antagligen har de innan inte hämtat in sin reservation.... Den onda viljan är helt okej men inte om man vill ha något spännande nagelbitaraktigt...

    Lillan2: nej bättre att köpa:-)

    Boktokig: ja jag fick stanna och pausa efter bara några meter:-)

    SvaraRadera