Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

lördagen den 30:e januari 2010

Ögat som ser

Ögat som ser. Påbörjad ej avslutad!

Borgmästarens son hittas mördad, och den före detta chefen vid New York-polisen blir indragen i utredningen. De groteska ställningarna som offren placerats i för tankarna till seriefiguren Snobben och snart mördas ännu ett rikemansbarn. Polisen famlar i blindo. Samtidigt vaknar den italiensk-amerikanska kommissarien Maureen Martini upp blind på ett sjukhus i Rom, efter sitt livs mardröm. En komplicerad ögonoperation ger henne synen tillbaka, men oförklarliga och fruktansvärda bilder börjar dyka upp på näthinnan. Vartefter inser Maureen att hon sitter på ovärderlig information om morden i New York.


Giorgio Falettis första deckare, Jag dödar, blev väldigt uppmärksammad och sålde i många exemplar. Jag lyckades aldrig ta mig igenom den, tydligen för att den påminde om en Harlequinroman:-) I alla fall så tänkte jag göra ett nytt försök med Ögat som ser. Tyvärr, det går bara inte! Jag gillar den inte. Den är för maskulin, och jag gillar inte språket heller. Andra påbörjade men ej avslutade boken denna månad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar