Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

fredagen den 8:e oktober 2010

Ge ditt barn 100 möjligheter iställer för 2

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2: om genusfällor och genuskrux i vardagen, Kristina Henkel och Marie Tomicic. Betyg 5 av 5!


Populärvetenskaplig, snabbläst och intressant bok om genus, speciellt för småbarnsföräldrar. Faktiskt är den så lättläst att det inte finns någon ursäkt att inte läsa den:-) Den innehåller massa små tips och tänkvärdheter tex;

I skolan upptar läraren 2/3 av all taltid i klassrummet. Av den resterande tiden får pojkar 2/3 och flickorna 1/3.

Två pojkar eller två flickor som är bästa kompisar får sällan frågan om de är kära eller om de ska gifta sig när de blir stora. Pojkar och flickor som leker tillsammans blir å andra sidan ofta bemötta av tindrande ögon; de är ju så söta tillsammans. Fällan vi trillar i är att vi gör om flickors och pojkars vänskar till kärlek. Det finns en förväntan från vuxna att alla barn ska bli heterosexuella. Det påverkar bilden av vänskap och försvårar för flickor och pojkar att leka tillsammans.

Av den uppmärksamhet barn får är 85% negativ. Pojkar får mer negativ uppmärksamhet än flickor. På förskolan kan pojkar få höra sitt namn i negativa sammanhang 75 gånger på en timme.

År 1864 förlorar mannen lagstadgad rätt att aga sin hustru. År 2007 anmäldes cirka 20 000 misshandelfall där en kvinna blivit slagen av en man som hon känner.

När pojkar slår eller retas med flickor kallas det ofta för kärlek. Många ser det som ett klumpigt, tafatt och ibland charmigt sätt att få kontakt. Men om en pojke slår en annan pojke är det inte många som skulle försöka släta över genom att säga att det beror på kärlek eller omtanke. Inte heller blir en flicka som slår en pojke ursäktad med att hon är kär. Hon får höra att det inte är okej att slåss och förväntas ta ansvar för sina handlingar och säga förlåt. Vad är det hos vuxna som gör att vi så snabbt och oreflekterat köper vissa pojkars beteende och inte ställer högre krav på dem att uttrycka sina känslor på ett positivt sätt?

2 kommentarer:

  1. Bra tips, jag tror det här är en jättenyttig bok för alla att läsa, även om man tror att man gör allt "rätt" så finns det säkert mycket att tänka på.

    SvaraRadera
  2. Intressant bok. Läskigt det där med att barn ges så mycket negativ uppmärksamhet... Det tål att tänkas på.

    SvaraRadera