Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

söndagen den 5:e december 2010

att börja en mening


Som arbetslös har jag blivit påtvingad en jobbcoach. Alla arbetslösa erbjuds en jobbcoach, detta är dock inget erbjudande som man kan avböja. I alla fall så har jobbcoachen haft synpunkter på mitt brev och cv men sist vi träffades tyckte han det var superbra förutom några småsaker som han tyckte jag skulle ändra. Eftersom många bokbloggare verkar vara lärare, eller bara allmänt språkintresserade tänkte jag kolla vad ni har att säga om saken. Efter datum, adress, rubrik osv börjar brevet så här;

Skulle vilja anmäla mitt intresse till tjänsten...

Här har han två synpunkter, den ena är att eftersom alla skriver mitt intresse så ska man skriva mitt stora intresse. Ser framför mig hur det kommer gå inflation i intresse, mitt stora intresse måste så småningom bli mitt enorma intresse som sedan blir mitt gigantiska intresse:-) Men det var inte detta jag skulle fråga er om utan hans andra synpunkt. Jobbcoachen menar att det är grammatiskt fel att börja en mening med skulle. Jag tycker att man absolut kan börja en mening med skulle, det kanske ger ett korthugger intryck men jag trodde inte att det var grammatiskt fel!? Enligt mig är det viktigare att minimera antalet meningar som börjar med jag. Någon som vet hur det ligger till?

11 kommentarer:

  1. Håller med ej att efter många ansökningar så kan intresset bli lite för stort... Man ska vara personlig också. Jag skulle nog skriva 'jag skull'... fast ibalnd hoppar jag över det personliga pronomen. Hur det ligger till?? Du gör som du vill; gör coachen glad och sen skickar du det du vill.. Sedan får man vara kreativ och minska på antalet "jag".

    SvaraRadera
  2. Jag håller med er båda två. Jag tycker att man bara ska skriva intresse, inte stora intresse. Däremot tycker jag precis som jobbcoachen att en mening inte ska börja med skulle. Jag skulle skriva:
    Jag vill härmed anmäla mitt intresse för tjänsten... om inte det är för formellt, då skulle jag skriva, jag vill anmäla mitt intresse för tjänsten.
    Sedan tror jag inte att det hänger på den här meningen om du får jobbet eller ej, om det inte är ett jobb som bygger mycket på skrivande förstås, då kan det ju vara mer petigt.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Personligen tycker jag att du borde börja med ett Jag i den där meningen för det är ju trots allt du som är intresserad och när man läser meningen känns det som att något saknas. Utöver det så är ju hela det här med minimerandet av jag alldeles för universitets- och högskolemässigt där det formligen finns en hel del "jag-nazister" om det är rätt att säga så och då främst bland studenterna otroligt nog, åtminstone på den instutionerna jag läst på. Jaget behövs ibland, faktiskt. Så jag håller nog med din jobbcoach släng in ett jag, det har du inget att förlora på! :) Lycka till med jobbsökandet!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker som boklusen. "Stora intresse" är onödigt. Det verkar bara löjligt att förstärka ord som om de inte duger för vad de faktiskt betyder. Intresse är intresse. Stort intresse börjar likna besatthet.

    Tycker även att "Skulle vilja..." låter förkortat. Jag skulle vilja börja den meningen med "Jag...".

    Det finns säkert andra ställen att minska antalet meningar som börjar med jag, utan att det för den delen låter som att man yxat till texten överdrivet hårt.

    Å andra sidan är det du som skriver din cv-text och en duktig läsare plockar upp lite av din personlighet ur den texten och hur den är skriven. Så kanske är det helt rätt att börja texten med "Skulle...".

    SvaraRadera
  5. Första meningen är bättre att börja med "Jag...", eftersom det annars saknas subjekt i satsen - vilket gör att meningen uppfattas som dels korthuggen, dels talspråklig.

    Att minimera antalet meningar som börjar med "jag" kan man göra på andra sätt, t.ex. genom att ändra ordföljden. Men plocka helst inte bara bort "jaget"!

    Sen tycker jag, precis som de andra här ovan, att det ska vara bara "intresse". Det finns ingen poäng med "stora intresse" just där. Bättre då att förstärka något av dina intressen, som kanske kan vara en rejäl merit i sig till tjänsten.

    SvaraRadera
  6. Jag skulle också börja meningen med "Jag skulle" eftersom det är en arbetsansökan.

    Tack! Vi hade mycket trevligt på konserten!

    SvaraRadera
  7. Tack alla för era synpunkter, även om jag känner mig lätt nedröstad:-) Har ändrat till "Jag skulle..."

    SvaraRadera
  8. Jag håller fullständigt med dig om att man inte vill inleda brevet med "Jag..." i allra första meningen. "Skulle..." kanske också låter konstigt eftersom man då saknar subjektet i början av satsen, så jag hade nog valt att formulera om det.
    "Härmed skulle jag vilja anmäla mitt intresse..." eller "Med anledning av er annons skulle jag vilja anmäla..." eller "Med denna ansökan vill jag anmäla mitt intresse..." kanske skulle kunna fungera beroende på hur meningen fortsätter, men det kanske blir lika uppstyltat ändå?

    SvaraRadera
  9. Syster Värst: Tidigare brukade jag börja mina brev med "Härmed..." men sedan tyckte jag det lät lite väl formellt och uppstyltat och det var då jag gick över till att börja med "Skulle...". Nu har jag redan skickat in just denna ansökan och skrev dit ett "Jag" i början, vi får se vad som händer. Om jag får komma eller inte komma på intervju beror förhoppningsvis inte på "jaget":-)

    SvaraRadera
  10. Nej, det är klart att det inte hänger på ett ord, men språkfascisten i mig kände sig tvungen att rycka ut till Icke-jag-börjandes försvar. :-)
    Jag ramlade in på din blogg idag och gillar den förstås, eftersom jag också är bokmal. Jag skall bläddra vidare bland dina inlägg när jag har lite bättre med tid...

    SvaraRadera
  11. Syster Värst: du är nog inte den enda språkfascisten här, många har engagerat sig i detta inlägg:-) Vilket bara är roligt alltså, måste komma ihåg att ta upp fler språkfrågor här...

    SvaraRadera