Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

fredagen den 4:e februari 2011

teknik i förskolan

Var på möte på dagis, ursäkta förskolan:-), för några dagar sedan och fick bland annat information om den nya läroplanen. Enligt den blir förskolan en egen skolform med fem ämnen, språk, matematik, motorik och teknik. Detta är bara fyra ämnen så vilket är det femte? Eller hörde jag fel och det ska vara fyra ämnen!? Rektorn tyckte att de redan jobbade bra med språk, matematik och motorik och det kan jag hålla med om, men hon tyckte de behövde någon vidareutbildning för att få in teknikämnet, eller i alla fall medvetenheten då det säkert finns saker de redan gör. Jag är väldigt dålig på teknik och det kan kanske till viss del bero på att jag inte haft teknik i skolan. Jag flyttade mellan åttan och nian och i min gamla skola hade alla teknik i nian och i den nya jag kom till hade alla haft teknik i åttan. Minns att jag blev tillfrågad om jag ville ha teknik med åttorna och svarade att det ville jag inte. Inte så mycket för att jag hade något emot åttorna utan för att jag avskydde skolan och helst ville göra så lite som möjligt. Undrar om min mamma tillfrågades om detta eller om jag som femtonåring själv fick fatta det beslutet? Resultatet blev att jag fick ett streck i teknik. Detta informerade de mig definitivt inte om. Man kan tycka att jag skulle kunna lista ut det själv men jag fick bara frågan om jag ville ha teknik eller inte och svarade sanningsenligt nej. Jag har svårt för att ljuga:-)

4 kommentarer:

  1. Nu kanske du kan lära av barnen :)

    (jag lärde mej dyka när jag skulle visa sönerna...

    SvaraRadera
  2. Vad konstigt att du blev tillfrågad och inte din mamma! Det är ju inte ett beslut som man tycker en högstadieelev ska fatta!

    SvaraRadera
  3. Tant Hannele: ja jag tänkte det, kan vara en passande nivå för mig också:-)

    Boktokig: nej märkligt! Men det var kanske lite mer slappt för i tiden:-)

    SvaraRadera
  4. du kan ju läsa den och se vad du hittar: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442
    (kanske naturvetenskap?)

    SvaraRadera