Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

onsdag 18 januari 2012

110 lästa böcker 2011

Har äntligen tagit tag i min läslista för 2011. Får det till 110 lästa böcker men någon får gärna kontrollräkna:-) Upplever att jag ofta är ganska sträng med betygen men så ser det inte alls ut:-) Flest böcker fick fyra i betyg, tätt följt av treorna och tvåorna var inte alls så många som jag trott. Två böcker fick en femma i betyg och de har en del likheter. Båda är seriealbum och författarna har samma initialer:-) Är inte så konstigt att det blir just seriealbum som får femmor för jag gillar när man inte slösar med orden och är koncis vilket man ju mer eller mindre tvingas till med det formatet. Här nedan redovisar jag alla lästa böcker under 2011 under betyg men jag har tänkt göra någon mer intressant genomgång med till exempel länder och genrer när jag får tid. Kanske ska länka och sortera dem i bokstavsordning också.

110 lästa böcker under 2011= drygt nio per månad.

Januari: 6
Februari: 8
Mars: 10
April: 7
Maj: 6
Juni: 9
Juli: 11
Augusti:11
Oktober: 13
September: 9
November: 13
December: 7 

Betyg 5 av 5! 2 böcker
Prins Charles känsla, Liv Strömquist.
Family living: den ostädade sanningen, Lotta Sjöberg

Betyg 4 av 5! 44 böcker
Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande, Xiaolu Guo.
Brobyggarna, Jan Guillou.
Sånt jag berättar för Allah, Saphia Azzeddine.
Stenhimlen, Karin Brunk Holmqvist.
Niceville, Kathryn Stockett.
Supertanten, Elin Ek.
Mobiltelefonins hälsorisker, Mona Nilsson.
Ja till liv: Liv Strömquists ABC, Liv Strömquist.
Änglavakter, Kristina Ohlsson.
Fulheten, Nanna Johansson.
Tusenskönor, Kristina Ohlsson.
Cousa mortis, Elias Palm.
Mannen i mina drömmar, Curtis Sittenfeld.
Änglalik, Veronica von Schenck.
Modemanifestet, Sofia Hedström och Anna Schori.
Drottningen vänder blad, Alan Bennett.
Så byggdes villan - Cecilia Björk, Lars Nordling och Laila Reppen.
Primtalens ensamhet, Paolo Giordano.
Potensgivarna, Karin Brunk Homlqvist.
Corpus delicti, Elias Palm.
Den femte årstiden, Mons Kallentoft.
Hetero i Hägersten, Sofia Olsson.
Den som inte tar bort luddet ska dö! David Batra.
Äta djur, Jonathan Safran Foer.
Vill ha mer: om barn, tid och konsumtion, Katarina Bjärvall.
Badskumt: gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Katarina Johansson.
Vem är Svensson?: allt du vill veta om din granne, Colette van Luik.
Kråkflickan, Jerker Eriksson och Håkan Axlander-Sundquist.
Energibarn: våra älskade skitungar, Anna Hallén.
Ät dig ner i vikt: praktisk viktminskning... Sten Sture Skaldeman
Sista samtalet, Stephen Booth.
Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow, Sara Gruen.
Nu förstår jag mig själv: en berättelse om ADHD, Pernille Dysthe.
Vi i villa, Hans Koppel.
No kid: 40 skäl att inte skaffa barn, Corinne Maier
Hundra procent fett, Liv Strömquist
Medicinen, Hans Koppel
Bittrare än döden - Camilla Grebe och Åsa Träff
Einsteins fru, Liv Strömquist.
Någon sorts frid- Camilla Grebe och Åsa Träff.
Ensamma mamman och annat att fnissa åt, Cecilia Torudd.
Den orättvisa skolan - Fölster, Morin och Renstig.
Feng shui för själen, Agneta Nyholm Winqvist.
Utvecklingssamtal - en berättelse om barn, föräldrar och förskollärare, Gars.

Betyg 3 av 5! 43 böcker
Jag lutar åt Gud, Tomas Sjödin.
Rapsbaggarna, Karin Brunk Holmqvist.
Bebisbekännelser: guide för nybörjarföräldrar - Lotta Sjöberg.
17 typer av män och 15 typer av kvinnor- Lundberg och Wahlberg.
Hungerelden, Eriksson och Axlander Sundquist.
Flickan med snö i håret, Ninni Sculman.
Den felande länken, Stefan Tegenfalk.
Konsten att skriva en bästsäljare, Lisa Wennersten och Katarina Lagerwall.
Skägg: en hårresande guide, Cara Frost-Sharratt.
I stället för dig, Sofie Sarenbrant.
L som i läsa, M som i metod, Hasse Hedström.
Lådan från 17:s port, Per Rickheden.
Vacker med färg, Carole Jackson.
Detaljer hemma, Annika Huett och Ulf Huett Nilsson.
Loppisfynd; idéer och inspiration, Karin Lindroos.
Vackert med vintage, Sania Hedengren och Susanna Zacke.
Postordernostalgi, Jenny Olsson.
LCHF-husmanskost: Anna Hallén.
Leva med feng shui, Agneta Nyholm Winqvist.
Kvinnor, Elisabeth Ohlson Wallin.
50 sätt att träffa den rätte, Lucy-Anne Holmes.
Kvinnan utan egenskaper, Niklas Ekdal.
Blekinges kyrkor, Lasse Larsson.
Fettpaniken, Marie Carlsson.
Bakglädje med LCHF: baka utan socker och mjöl, Annika Rogneby.
Endera dan: en roman om en fulfoting - Birgitta Stribe.
Jobbigt: så funkar jobbSverige, Pernilla Wadborg och Paula Jacobsson.
Rik på riktigt: en värdefull vardag är möjlig, Warberg och Larsson.
Att springa, Maria Sveland.
Utan: om barnlöshet och barnfrihet, Mikaela Sonck.
Konsumera mera: dyrköpt lycka, Birgitta Johansson.
Psykiska egenskaper - om karaktärsdrag..., Thomas Nielsen.
Askungar, Kristina Ohlsson.
221 bra deckare du bör läsa innan du mördas, Ulf Durlig mfl.
GI-noll!: för kvinnor som vill äta sig smala, Sten Sture Skaldeman.
Nördsyndromet: allt du behöver veta om Aspergers syndrom, Inger Jalakas.
Kommer aldrig mer igen, Hans Koppel
Varför går jag inte ner i vikt? Sten Sture Skaldeman.
Nirvanaprojektet, Stefan Tegenfalk.
Ordination vardagsfeminism, Jennie Sjögren
Med andra ögon: att få diagnosen högfungerande autism i vuxen ålder, Ekman
Italien inifrån - familjen, makten och hela härligheten, Kappelin och Schönström
Det uppmärksamhetskrävande barnet, Henrik Day Poulsen.

Betyg 2 av 5! 18 böcker
Pojken i hiss 54, Karin Alfredsson.
Släke, Håkan Östlundh.
Godis åt folket - Thomas Hedlund och André Persson.
En dag till skänks, Anna Gavalda.
Växla ner: 77 sätt att leva bättre på mindre, Karin Lilja.
Ljust och fräscht-boken. Lindström och Schyffert.
Kom nu´rå: barnprogrammen vi minns ... av Göran Everdahl.
Vecka 36, Sofie Sarnebrant.
Döden skall du tåla, Karin Fossum.
Konsten att döda: så skriver du en kriminalroman, Sören Bondeson.
Wabi sabi: tidlös visdom, Agneta Nyholm Winqvist.
Diagnos duktig,Tinni Ensjöö Rappe och Jennie Sjögren.
Du vet att du är svensk... - Boström, Månsson och Overton.
Rom: maten, människorna och livet - Kristina Kappelin och Charlotta Smeds
Matrevolutionen: ät dig frisk med nyttig mat, Andreas Eenfeldt.
En förtjusande man, Marian Keyes.
Vredens tid, Stefan Tegenfalk.
Personlig stil, Mia Berg.

Betyg 1 av 5! 3 stycken
Den svarta löparen, Kristina Appelqvist.
Feng shui rum för rum, Camilla Hentschel.
Den motvillig monarken- Sjöberg, Rauscher och Meyer.
----------------------------------------------------------------------------------------

Filmer

Betyg 4 av 5!
Bridesmaids
Underkastelsen
Sicko
Tillsammans är man mindre ensam.
Bortom prärien.
The Kings speech.
Förtrollad.

Betyg 3 av 5!
Zorba the Greek.
En italiensk familj på gränsen till sammanbrott.
Löparen.
Water for elephants.

Betyg 2 av 5!
Igelkotten.
Aldrig på en söndag.
Ciao bella. 

Sammanlagt bara 14 filmer på ett helt år, verkligen i minsta laget...

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, många bra stunder du haft.

    SvaraRadera
  2. Vad många böcker du hunnit läsa! (dubbelt så många som jag :-) )

    SvaraRadera