Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

måndag 23 april 2012

det här med att påbörja men ej avsluta en bok...

Spännande fråga hos Annika denna vecka, eller rättare sagt förra veckan men jag är som vanligt ute i sista stund och svarar på måndagen:-) Hon undrar hur många sidor/kapitel man ger en bok som inte tilltalar en. Jag har en helt knäpp idé om att det på något sätt skulle vara bättre att alltid läsa ut en bok man påbörjat. Men varför skulle det vara bättre och för vem!? För att svara på frågan kan jag säga att det beror på:-) Det händer att jag ger upp efter bara några sidor. Ofta är det då väldigt uppmärksammade böcker som jag nästan känner mig tvingad att läsa för att alla pratar om dem och tycker är sååå bra! Annars brukar jag läsa cirka 50-100 sidor. Jag vill gärna att det ska bli bra:-)

Sedan finns det ju böcker som jag avslutar av andra anledningar. Som att de blir för otäcka. Cirkeln var en sådan bok upptäckte jag. Började läsa den igår kväll men kom inte långt förrän skräcken tog tag i mig! Jag har alldeles för livlig fantasi för fantasy eller vad det nu är!?

9 kommentarer:

  1. Jag borde bli bättre på att lägga ifrån mig böcker som jag inte gillar.. Men jag har någon slags dum idé om att de ska ta sig mot slutet. Ibland (nästan aldrig :P) gör de det också!

    SvaraRadera
  2. Jag brukar ge böckerna minst 100 sidor innan jag ger upp med dem. Att lägga ner med tid och kraft på att försöka läsa ut en bok jag egentligen inte är intresserad av är något jag inte vill göra. Använder hellre då den tiden till en annan bok. Men som du säger, när det handlar om böcker som alla pratar om, ja då känner man sig nästan tvingad att läsa ut den.

    Jag har inte läst cirkeln men både min mamma och syster har gjort det, men ska väl göra det jag också en dag så jag kan lägga till mitt eget betyg bland deras. Även dom skriver recensioner ibland på min blogg. Sällan jag påverkas nämnvärt över skrämmande böcker men En mörkrädd pojke av Justin Evans är en bok jag var tvungen att sluta läsa för det blev för obehagligt. Men ska läsa färdigt den en dag. Måste få veta vad det är. ;)

    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  3. En intressant fråga! Jag försöker läsa ut böckerna i alla fall, men några blir liggande jättelänge... Har man bara kommit förbi hälften, så brukar det gå lättare, men en del är bara för sega (eller hemska)!

    SvaraRadera
  4. Jag har en utmaning till dig på min blogg. Vore roligt om du hängde på.

    SvaraRadera
  5. Ser att du har fler utmaningar, du har en hos oss också :)

    SvaraRadera
  6. jag försöker välja böcker som jag tror att jag gillar....

    SvaraRadera
  7. Jag älskade Cirkeln, har köpt andra delen ELd men har inet hunnit påbörja den ännu. Däremot tycker jag om Fantasy/ Supernatural Fiction eller vad du nu vill katogirsera Cirkeln och liknande som. (Urban Fantasy kanske?) Men jag slutar läsa böcker som jag inte tycker om, jag kan inte läsa deckare eller mordhistorier som är för verkliga. jag tycker dte är läskigt på ett sätt som jag inte tycker om. Om jag av misstag plockar upp en bok som ligger i närheten eller inom den här deckargenren så slutar jag. För min egen skull då jag faktiskt vet att jag inte kommer tycka dte är roligt eller njutbart. En bok med vampyrer, varulvar, eller häxor däremot läser jag gärna!

    SvaraRadera