Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

måndagen den 9:e april 2012

färg och form

Måndag kväll och jag är ute i sista stund med att svara på Annikas fråga.

Hur arrangerar du dina böcker? Efter färg, form, författare, genre etc?

Detta har faktiskt förändrat sig över tid. När jag fortfarande samlade på mig böcker var de sorterade först efter genre, sedan författares efternamn. Psykologiböcker hade en avdelning i bokhyllan, hundböcker en annan och skönlitterära böcker en tredje och så vidare. Men sedan jag rensat ut väldigt mycket böcker blev det svårt att ha denna uppdelning. Om det bara finns två till tre böcker i varje genre ser det väldigt stökig och plottrigt ut så numera är de efter färg och form istället:-) Och nej, det blir inte alls svårt att hitta! Dels för att jag inte har så många böcker men framförallt för att jag har färg- och bildminne och därför kommer ihåg hur en bok ser ut:-)

3 kommentarer:

  1. Jag sorterar också efter form. De böcker jag får från förlaget Gilla böcker är fina tillsammans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. modigt av en bibliotekarie att våga erkänna det:-)

      Radera
  2. Efter genre och författare, men för ett par år sedan slog jag ihop deckare med övrig skönlitteratur, för det blev allt svårare att skilja vissa av dem åt. Oftast vill jag läsa en bok i en viss genre och/eller av en viss författare och då går det snabbast att hitta boken på det sättet - det är därför jag håller fast vid det... Estetiskt vore det säkert vackrare att sortera efter färg och form. Utrymmesmässigt vore det säkert också effektivare att kunna ha låga hyllor för pocketböcker o.s.v. Intressant fråga! :)

    SvaraRadera