Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

söndagen den 17:e juni 2012

Mitt förbjudna ansikte

Mitt förbjudna ansikte, Latifa. Betyg 2 av 5!

För ett tag sedan läste jag Åsne Seirstads Bokhandlaren i Kabul och blev genast intresserad av att läsa mer om Afghanistan, därav denna bok. Mitt förbjudna ansikte är Latifas (pseudonym) egen berättelse om vad som hände när talibanerna tog makten i Kabul. Hon är 16 år, lever ett gott medelklassliv och planerar att läsa på universitetet. Trots att hon berättar hemska, grymma saker finns det en sval distans, jag får aldrig en känsla av hur jobbigt det faktiskt måste ha varit.

1 kommentar:

  1. Du slår huvudet på spiken där! Även om det berättas hur hemskt det var så infinner sig inte känslan. Journalisten som hjälpt Latifa var helt enkelt skicklig nog.

    SvaraRadera