Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

torsdag 19 juli 2012

Cesar och hans hundar

Cesar och hans hundar: Naturliga lösningar på vanliga hundproblem av Cesar Millan och Melissa Jo Peltier. Betyg 4 av 5!


Jag vet inte om jag har fått fel för mig men jag har uppfattat det som att Cesar Millan är mer eller mindre kontroversiell i Sverige!? Själv har jag bara sett någon snutt av hans teveprogram och har ingen direkt uppfattning. Nu har jag läst en av hans böcker och tycker inte det är något konstigt eller anmärkningsvärt med hans tankar. Möjligtvis att det inte alltid passar in i den hundhållningen de flesta av oss har men å andra sidan så jobbar han med att rehabilitera gravt störda problemhundar. Hans ”medicin” handlar främst om att  låta den störda hunden få komma in i en trygg och lugn hundflock. Ja, inget fel i det alltså, men hur många av oss har den möjlighet när vi ska träna!?

Hans metod för att få ett trevligt och harmoniskt liv med sin hund handlar om två tredjedelar motion, en tredjedel disciplin och en tredjedel kärlek. Och det måste vara denna ordning! Han menar att många problem uppstår för att vi älskar våra hundar för mycket, att kärlek är det enda de får medan många helt saknar vägledning och gränser (disciplin) och framförallt att hunden får röra sig för lite vilket leder till en frustrerad och stressad hund.  

När jag läser boken får jag bilden av en ödmjuk och självkritisk man nästan på gränsen till naiv i sin önskan att rädda precis alla hundar, hur störda de än är! Han tycker till exempel att man skulle kunna ta golfbanor i anspråk och bygga stora hundcenter för de hundar som är för (för)störda av människan för att kunna leva ett normalt familjeliv. Vi talar nu om hundar som dödat människor...

Boken handlar helt och hållet om en naturlig hundhållning, att få en hund att följa, inget annat! Han tränar till exempel inte sitt eller ligg med sina hundar, han förväntar sig nog att det ska lägga sig ner om han tittar på dem:-) Han sätt att kommunicera med hundar är genom energi, inte ord. Det är intressant att läsa hans tankar om energier för det är något som  är självklart för hunden men som saknas i många andra typer av hundböcker. Vad utstrålar jag som människa till hunden,  är jag säker på vad jag gör, lugn, rädd, nervös eller arg!?

Man får också veta mer om del kändisar och deras hundar, till exempel vad hade Oprah Winfrey för problem med sin cocker spaniel? Cesar och hans hundar är lättläst och intressant om man vill veta mer om framförallt hundhållning i USA, även om den allmänna delen om energier är aktuell för alla hundintresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar