Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

torsdag 12 juli 2012

Den föraktade falukorven

Den föraktade falukorven: om ketchupkrig och fredagsmys, av Karin Ahlborg. Betyg 4 av 5!


Det här är min sommarpresent, pocketen jag valde från pocketogram. Tror det tog två dagar innan boken dök upp, snabbt alltså, men det gick ännu snabbare att läsa ut den.  Ni som är småbarnsföräldrar har säkert märkt av mathysterin!? Maten ska lagas från grunden, det ska vara långkok, ekologiskt och inga e-nummer. I boken Den föraktade falukorven vänder sig Karin Ahlborg mot all typ av matsnobberi som hon kallar det. Barn dör inte av att äta falukorv och makaroner, det är faktiskt ganska bra mat.

Boken tar upp många intressanta saker, som vilka e-nummer är onödiga, farliga och bra! Eller om Icas dumpning av priser. Tyvärr upplever jag att hon säger emot sig själv en del. Till exempel när det handlar om kostråd och näring så menar hon att livsmedelsverket kostråd inte är baserade på någon forskning, ändå är det deras beräkningar hon använder för att analysera några vanliga middagar (spaghetti och köttfärssås osv). Men boken är ändå nyttig som anti-hjärntvättspray som hon kallar det, och det kan vi alla behöva i bland:-) Kampanjen fem om dagen känner väl alla till vid det här laget (fem portioner frukt och grönt). Den startades i USA av Dole (världens största leverantör och importör av frukt och grönt). Nu är man i USA uppe i nine a day!

...medan den danska motsvarigheten till livsmedelsverket lyder under motsvarande vårt socialdepartement, där man sätter medborgarna först, så lyder det svenska Livsmedelsverket under Jordbruksdepartementet som också har hela livsmedelsindustrin på sitt bord. Vems intressen går först, månntro?

Tänkte först ge boken en trea i betyg men hennes sköna humor gör att den får en fyra. Man vill ju ha roligt också när man läser, som utdraget nedan (som förresten följs av en redogörelse av en hund som spydde av oljeoset när hon skulle göra egna fish and ships)

Vill man att barnen ska äta någon fisk så är det bara att tacka och ta emot alla panerade varianter som finns. Själv skulle jag aldrig lämna Danmark utan att ha ätit panerad spätta med remouladsås som är nästan det godaste som finns. Självklart finns det alltid några gnällspikar som nu kommer att säga att ”man kan göra egna fiskpinnar” och hålla en lång föreläsning om hur man skitenkelt kan såga till egna fiskpinnar ur ett fiskblock och dubbelpanera med mjöl, ägg och ströbröd och sedan steka eller fritera fisken. Jaja, säger jag bara. Man kan också lägga pärlplattor till ett megaporträtt av Zlatan. But why?

2 kommentarer:

  1. Verkar vara en härlig bok. Och det dä rmed matsnobberi har jag aldrig förstått, jag tror somliga kommer på sådana saker för att ge "vanliga" människor ett konstant dåligt samvete.

    SvaraRadera
  2. Det är en sådan här sak man egentligen vill lära sig mer om, men som du skriver, så blir det ofta ganska motsägelsefullt.

    SvaraRadera