Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

måndagen den 9:e juli 2012

Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta


 Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta: berättelsen om Shirin-Gol av Siba Shakib. Betyg 5 av 5! 

Siba Shakib är dokumentärfilmare och i ett flyktingläger möter hon Shirin-Gol som berättar för henne som sitt liv. Själva berättelsen, livet, är grymt och orättvist, samtidigt är den skriven på ett vackert poetiskt språk. Hur kan man vara så stark? Hur kan man ytterligare en gång resa sig, packa det man kan bära, inklusive barn, och än en gång fly undan krig och förtryck? Det är en helt otrolig historia och jag tänker att det kan inte finnas människor som har det så här, ändå är det liv som skildras i boken inget undantag, tvärtom.


Utdrag ur boken;
Gatustrider, raketanfall, minor, tanks och återigen uppsprättade människor, foster som slits ut och landar på gatan med ett plask. Återigen våldtagna kvinnor, återigen slöjor, återigen allt det där som Shirin-Gol redan har varit med om en gång och ännu mycket mer, det är bara det att denna gång sker det i huvudstaden, denna gång är allt obarmhärtigare, denna gång är det de egna landsmännen, denna gång är det inbördeskrig. Brödrakriget.

1 kommentar: