Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

söndagen den 2:e september 2012

en typiskt svensk deckare?




Denna helg var det en spännande och intressant fråga hos Annika.

 Vad är det som gör en svensk kriminalroman typiskt svensk för dig. En italiensk kriminalroman typisk italiensk. Amerikansk? Välj ett land och tala om för mig vad du tycker kännetecknar just det landets kriminalromaner.

Jag har inte funderat så mycket på det tidigare men däremot märkt att jag mer och mer föredrar svenska deckare. Varför då kan man ju undra. Den tydligaste skillnaden för mig är att svenska deckare ofta har en kvinnlig huvudperson, och författaren är en kvinna, medan brittiska och amerikanske deckare (de jag läst) ofta har en man i huvudrollen och en man som författare.

För någon vecka sedan påbörjade jag en brittisk deckare, av en författare jag läst förut och som jag gillar. Men det var så rörigt. Väldigt många människor att hålla reda på och jag orkade helt enkelt inte koncentrera mig på en sån berättelse efter jobbet. En sak som utmärker svenska deckare är nog att de ofta innehåller få personer, få poliser och så några familjemedlemmar. I brittiska är det många poliser inblandade, kanske mer realistiskt, och huvudpersonen lever ofta ensam, och är i någon typ av konflikt med sin chef och ibland även någon annan på stationen som inte gör sitt jobb tillräckligt bra. Arbetsplatskonflikter förekommer inte alls så ofta i de svenska deckare jag läser, här är det mer myspys på jobbet. Å andra sidan har de svenska poliserna problem hemma, med äktenskapet och barnen. Amerikanska deckare utmärks av att de är spännande och har mycket driv, tyvärr saknar många svenska deckare det.

Brittiska deckare har ofta musikreferenser, eller är det något som kommer mer och mer även i svenska!? Tycker det är lite tröttsamt i alla fall. Brittiska och amerikanska deckare utgår ofta från någon storstad, medan svenska utspelar sig i småstaden. Sedan finns det ju många deckare som inte alls har poliser i huvudrollen men det får vi ta en annan gång...

9 kommentarer:

  1. Vet inte, många nya brittiska deckare har blivit så våldsamma...

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Jo det gjorde du, men du var kanske inte inloggad!?

      Radera
  3. Det finns en hel rad olikheter om man tänker efter. Intressant att se vad alla kommit fram till. Dina tankegångar stämmer väl ganska bra tycker jag!

    SvaraRadera
  4. svenska deckare är mörkare också, för att de bruka fördjupa sig i mördarens psykologi också.
    jag tycker också att det är charmigt när poliserna har problem hemma. själv har jag aldrig läs amerikanska deckare, men på TV serierna som jag kollar på verkar poliserna aldrig ha ett liv utanför jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar också om människor har ett liv utanför jobbet. Och sedan får man ofta veta mycket om offrets bakgrund och problem i svenska deckare, i utländska är brottslingen ofta bara ond utan "förklaring".

      Radera
  5. Det känns lite som att musikreferenser är på gång i svenska deckare också. Både Arne Dahl och Roslund & Hellström har det. Och jag tycker också det är trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag fattar inte varför. Har inte Kepler det också?

      Radera