Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

söndag 30 september 2012

Nybyggarna

Hittade ingen bild av boken och glömde fota den innan jag lämnade tillbaka den så här är en på Vilhelm Moberg istället:-)


Nybbygarna, Vilhelm Moberg. Betyg 3 av 5!

Tredje och nästa sista delen i serien är inte lika bra som de två första. De har installerat sig i landet, det går ganska bra och det händer inte så mycket. En stor del av boken tas upp av Robert och hans öra och vi får tillbakablickar av vad han har haft för sig när han sökt guld. Minns dessa scener som väldigt tråkiga även i filmen. Det som är kul med alla böckerna är att mycket är skrivet på dialekt. Vet inte om man i andra delar av Sverige kanske har svårt att förstå men jag känner igen det som hur vissa gamla släktingar pratar:-)

6 kommentarer:

  1. jag som utlänning på 1970-talet kunde läsa hans dialekt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. men du var nog både van läsare och språkbegåvad:-)

      Radera
  2. Hoppas det inte är mig du menar...??? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte mer på farmor:-) Är nog inte så vanligt idag att kalla djur för kräk!?

      Radera
  3. Roligt med klassiker! Jag skäms över att inte ha läst Utvandrar-serien men jag har tänkt göra det många gånger. Snart så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns massor av klassiker jag inte läst som jag tänkt många gånger att jag skulle läsa. Men det kommer ju hela tiden så mycket nytt:-)

      Radera