Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

måndag 10 september 2012

Utvandrarna


 Utvandrarna, Vilhelm Moberg. Betyg 4 av 5!

Hittade denna på second hand och tänkte att det kanske hör till att man ska ha läst den:-) Dessutom har jag sett filmen några gånger och tycker den är väldigt bra så då kan det vara kul att läsa boken också, även om det blir i omvänd ordning. Nu är det i och för sig många år sedan jag såg filmen men jag förvånas över hur likt allt är, hur jag känner igen allt och boken tillför faktiskt ingenting nytt. Med det sagt menar jag inte att boken är dålig på något sätt, snarare blir jag ännu mer imponerad över hur skickligt gjord filmen är. Men samtidigt hade jag kanske inte tyckt det om jag läst boken först. Nu får jag hela tiden scener från filmen framför mig när jag läser så jag undrar hur jag hade upplevt boken om jag läst den först!?

3 kommentarer:

  1. Jag har läst en hel del klassiker i sommar och Moberg står nu högt på min lista. Om jag sparar filmen till efter boken så kan jag se om jag upplever det likadant som du som gjort det i omvänd ordning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det låter som en bra idé! Ska bli kul att se vad du tycker då:-)

      Radera