Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min femåring.

måndagen den 15:e oktober 2012

Fadersmord


 Fadersmord, Carina Bergfeldt. Betyg 3 av 5!

Fick syn på den här på Willys och blev lockad av snyggt omslag (se nedan) och spännande titel. När jag lånade den på bibblan var det dock ett helt annat omslag på den inbundna varianten (ovan) och det var ju tur att jag inte såg det först för då hade jag aldrig lånat den (tråkigare omslag har jag nog aldrig sett!). Berättelsen är lång och utdragen men spänningen och ovissheten hålls igång till slut. Det är en ganska orealistisk story med få karaktärer. Journalister som leker privatdetektiver och offer och anhöriga som bjuder in dem och berättar om sina hemligheter. Men kanske går det till så i verkligheten!? Poliserna är mer eller mindre korkade och finns mest med i periferin. Trots det är den en mysig deckare. Lite som en gammaldags pusseldeckare med vanliga naiva människor och helt utan politik, narkotika, undre värld eller konspirationsteorier. Myspysläsning som passar utmärkt att sjunka ned med i soffan en regnig höstdag:-) 

En varning kan kanske vara på sin plats då jag vet att många bokbloggare är allergiska mot deckare med kursiverade avsnitt. Den här innehåller mängder av kursiva kapitel! Fast de är korta:-)


Pocketomslaget. Vilket föredrar du? 

3 kommentarer:

  1. Oj, jag tycker den inbundna är fin och pocketen skrikig och ful (kanske för att jag inte tål färgkombinationen rött och rosa).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, tur att den kom med olika omslag då så tilltalar den ju fler:-)

      Radera
  2. Låter intressant! :) Den står och väntar på mig oläst i bokhyllan......och jag har absolut inget emot den kursiva stilen som jag vet att många andra har.
    Vill tacka dig för en trevlig bokblogg, här finns så mycket att läsa så jag känner att jag får titta in en annan dag igen, när jag har lite mer tid. Ha det gott!

    SvaraRadera