Om mig

Min bilder
Från början hette denna blogg "mest bara deckare" eftersom jag trodde att jag mest läste deckare. När jag bloggat ett tag upptäckte jag att jag faktiskt läste en del annat också så då fick bloggen byta namn till klok som en bok:-) Bloggen är min läsdagbok där jag i första hand skriver kortfattat om böcker jag läst och ibland även något om film och teve. Läser även barnböcker för min sexåring.

fredag 5 oktober 2012

Sista brevet till Sverige

Jag lånade en gammal upplaga från bibblan, bilden föreställer e-versionen som finns att köpa hos Adlibris.

Sista brevet till Sverige, Vilhelm Moberg. Betyg 3 av 5!

Sista delen i Utvandrarserien är djupt deprimerande och först nu skiljer den sig ganska mycket från filmen. Förvisso är filmen också sorglig men i boken finns inget hopp eller mening längre efter det att Kristina dött. Har för mig att filmen slutar med att Kristina dör men boken fortsätter en hundra sidor till eller så. Dessutom är boken (Karl Oskar) väldigt kritisk till Gud vilket jag inte heller minns skulle finnas med i filmen. I boken dör Kristina på grund av sin tilltro till Gud, medan Karl Oskar väljer vetenskapens sida (läkaren). Även politik och krig tar en stor plats i denna nattsvarta bok. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar